Nou ja, laten we niet overdrijven. We hebben de Farne eilanden zelf niet opnieuw uitgevonden, die liggen er nog gewoon. Maar wel ons aanbod naar de zeevogelkolonies in Groot Brittanie hebben we eens flink op de schop genomen. Na een paar Corona-jaren, de Brexit en vervolgens ook nog gesloten eilanden in 2023 vanwege de vogelgriep, hebben we ons aanbod eens goed tegen het licht gehouden. En de conclusie is dat we het een beetje anders gaan doen.
Wie al eens is mee geweest, of ons al wat langer volgt, weet dat de mini-cruise naar de Farne eilanden onze best lopende trip naar de papegaaiduikers is. Maar, zeker als je eens bent mee geweest, dan weet je ook dat het reisschema best strak was. En door de langere wachttijden bij het verlaten van de ferry, werd dat schema steeds strakker. Onmogelijk eigenlijk. Daarnaast hadden we een zesdaagse reis waarbij we ook Bass Rock en Abbs Head bezochten.
Om verschillende redenen hebben we in 2023 een aantal zaken anders gedaan. Het begon met het sluiten van de eilanden. Hierdoor werden we gedwongen om alleen een sail-around rond de eilanden te doen. Omdat deze excursie wat korter is, bleek dit veel minder stressvol te zijn en hadden de deelnemers ook nog even tijd om wat van Seahouses te zien. En het mooie is dat je alle soorten van de Farne eilanden ook gewoon te zien krijgt. Iets minder lang en alleen vanaf het bootje, maar de beleving blijft zeker overeind.
Ook werden we in 2023 gevraagd om voor een groep collega’s een maatwerk reis te organiseren. Zij vonden die mini-cruise te kort en wilden heel graag ook Bass Rock met de Jan-van-genten kolonie bezoeken. Maar zes dagen was te lang. Zolang konden ze hun werk niet alleen laten. We organiseerden daarom een trip van vier dagen waarbij we de eerste dag in Groot Brittanië naar Bass Rock reden en de tweede dag de Farne eilanden bezochten. Dat beviel prima. De twee hoogtepunten gezien, minder stress en omdat het maar vier dagen is, een stuk betaalbaarder dan de zesdaagse.
Tenslotte bezochten we in het Hemelvaart weekend weer eens Bempton Cliffs. Samen met Spurn Point maakten we daar ook een vierdaagse van. Maar het hoogtepunt van die trip was toch wel de dag dat we ’s ochtends Flamborough Head bezochten en ’s middags Bempton Cliffs. Onze conclusie was dat dit ook prima op één dag te doen zou zijn. En omdat de ferry-tijden bij Hull veel gunstiger zijn, is deze bestemming daardoor veel geschikter voor een mini-cruise.
Met deze ervaringen van 2023 in het achterhoofd gaan we het daarom anders doen;
Zo valt er wat te kiezen. Bempton is de meest zekere optie, omdat we de kolonies vanaf land bekijken. Zo hebben we geen risico op het afgelasten van boottochten of het sluiten van eilanden. De Seabird Express is de meest bijzondere optie omdat we dan de twee zeevogel hoogtepunten van Groot Brittanië bezoeken. En de Korte trip naar de Farne eilanden is de ‘budget-optie’, de meest betaalbare optie met toch de kans om alle soorten zeevogels te zien en de bijzondere sfeer van Noord Engeland te proeven. Bij de tochten naar Newcastle (Farne) hebben we tenslotte het meeste kans op het zien van dolfijnen en walvissen vanaf de ferry, simpelweg omdat deze ferry wat langer onderweg is tijdens daglicht.
Helaas ontkomen we er niet aan om ook de prijzen wat te verhogen. De meeste onderdelen van de reis zijn het afgelopen jaar in prijs omhoog gegaan, waardoor bij elkaar opgeteld ook het totaalplaatje omhoog gaat. Maar nog steeds denken we dat we voor een redelijke prijs een mooie trip aan kunnen bieden (vergelijk ze maar eens met andere aanbieders).
Mooie plannen, maar wie nu (eind oktober) op de website kijkt, zal de data voor 2024 nog niet kunnen vinden. Dat komt omdat de ferry-maatschappijen nog niet alle overtochten hebben vrijgegeven voor het boeken van groepen. Het zal niet lang meer duren. De aanvragen zijn gedaan en de andere onderdelen van de reizen zijn grotendeels al vastgelegd. Zodra alle puzzelstukjes gelegd zijn, komen de reizen op de website. Wil je zeker zijn van een plekje, stuur dan alvast een bericht, dan ontvang je een seintje zodra de reizen online staan.